THE BATTLE

In 2019 is het 75 jaar geleden dat de Slag om Arnhem plaatsvond. Ter ere van dit gedenkwaardige moment in de Nederlandse geschiedenis stelde Introdans-directeur Roel Voorintholt een programma samen rond de thema’s strijd, kracht, energie en tot het uiterste gaan. Universele, tijdloze thema’s, vormgegeven door eigentijdse choreografen. THE BATTLE opent met een imposante ‘oude meester’: Missa Brevis, het magnum opus van een van de grootmeesters van Amerikaanse moderne dans, José Limón. De Introdans-vrouwen zijn te zien in Alma, een nieuwe creatie van Cayetano Soto. Met veel trots presenteert Introdans in dit programma ook de Nederlandse première van Sidi Larbi Cherkaoui’s Qutb. De vrouwenrol in dit indringende danstrio werd gecreëerd voor niemand minder dan de Russische sterballerina Natalia Osipova. THE BATTLE besluit met een ‘battle’ van – de naam zegt het al – Amerikaan Robert Battle: The Hunt, een dynamisch powerstuk voor zes mannen.

Missa Brevis - José Limón

De Mexicaan José Limón (1908-1972) geldt als een van de grondleggers van de Amerikaanse moderne dans. Hij ontwikkelde zijn eigen danstechniek, die nog altijd wereldwijd wordt onderwezen. In 1946 richtte hij de Limón Dance Company op, die zijn choreografische nalatenschap tot op de dag van vandaag met verve in ere houdt. Toen de groep in 2016 haar zeventigste verjaardag vierde, kreeg Introdans als eerste Nederlandse gezelschap toestemming Limóns meesterwerk Missa Brevis uit te voeren. De choreografie is gezet op een mis die de Hongaarse Zoltán Kodály tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog componeerde. Uit Limóns bezielde en aangrijpende choreografie spreekt een ontembare menselijke kracht. Als die van een feniks die uit zijn as herrijst.

Qutb - Sidi Larbi Cherkaoui (Nederlandse première)

Introdans heeft inmiddels vier creaties van Sidi Larbi Cherkaoui op het repertoire. En steeds was Introdans de eerste die deze werken mocht uitvoeren, na het gezelschap waarvoor ze oorspronkelijk werden gemaakt. Dat geldt ook voor de nieuwste, vijfde aanwinst: Qutb dat de Vlaams-Marokkaanse topchoreograaf in 2016 maakte in opdracht van het Londense Sadler’s Wells Theatre en de fenomenale sterballerina Natalia Osipova. Met Qutb (Arabisch voor as of draaipunt) wilde Cherkaoui ‘onbekend en gevaarlijk terrein verkennen’. Onderlinge afhankelijkheid, contactimprovisatie, flow en trance zijn de fysieke middelen waarmee de drie dansers verbinding zoeken. Het resultaat is een combinatie van extreme breekbaarheid en intense focus en kracht. “Als een overgangsritueel of een wandeling door de woestijn naar onbekende bestemming.”

ALMA (wereldpremière) - Cayetano Soto

Spanjaard Cayetano Soto, een van de internationaal meest gevraagde dansmakers van dit moment, maakt voor THE BATTLE een nieuwe creatie. Soto staat bekend om zijn sterke, eigenzinnige concepten en de technische uitdagingen waar hij zijn dansers voor stelt. Vooral in het complexe partnerwerk van zijn balletten. Al sinds 2010 presenteert Introdans met regelmaat nieuwe werken van hem. Zijn choreografie voor THE BATTLE creëert Soto exclusief voor de Introdans-vrouwen. De vraag wat een ingrijpende intense ervaring (zoals leven in oorlog) met je doet, staat daarbij centraal. Voorafgaand aan het nieuwe stuk van Soto is een nieuwe film te zien van de Nederlandse filmmaakster Inge Theunissen, met wie Soto eerder de film Conrazoncorazon maakte.

The Hunt - Robert Battle (Nederlandse première)

‘Een ware blockbuster’. Zo typeerde The New York Times The Hunt, een van de populairste werken van Robert Battle, artistiek directeur van het befaamde Alvin Ailey American Dance Theater. De stoere, dynamische mannenchoreografie verbeeldt een oerdansritueel met een sterk hedendaagse ‘urban’ ondertoon. Geïnspireerd door zijn eigen achtergrond in de martial arts, onderzoekt Battle in dit werk de relatie tussen eigentijdse sporten en de oude rituelen van de gladiatoren. Op de krachtige percussiemuziek van Les Tambours du Bronx voeren de zes mannen een strijd tegen zowel hun fysieke grenzen als hun emotionele stamina.

Missa Brevis (korte versie)

choreografie José Limón | muziek Zoltán Kodály, Missa Brevis in Tempore Belli uitgevoerd door The Cancel Choir of The National Presbyterian Church Washington D.C. | kostuum- en decorontwerp Ming Cho Lee | lichtontwerp Steve Woods | repetitor Diane Matla | met dank aan Sarah Stackhouse | duur ± 23 minuten | wereldpremière 11 april 1958, Juilliard School, New York (US) | Introdans-première 26 december 2016, Arnhem 


Qutb

choreografie Sidi Larbi Cherkaoui | original producer Sadler’s Wells (London) | geluidsontwerp Felix Buxton | muziek Felix Buxton, Fahrettin Yarkin, Sufi Vocal Masters, Mono & World’s End Girlfriend | licht- en decorontwerp Fabiana Piccioli | kostuumontwerp Kimie Nakano | decoruitvoering Roma BV | kostuumuitvoering Merlijn Koopman, Babette van den Berg | assistent van de choreograaf Jason Kittelberger | gastrepetitor Joseph Kudra | repetitor Raffaële Irace | duur ± 13 minuten | wereldpremière 29 juni 2016, Sadler’s Wells, Londen (UK) | Introdans-première

27 september 2019, Arnhem

Film ALMA

artistiek concept Itmoves i.s.m. Cayetano Soto | muziek Beth Gibbons & Rustin Man, Spider Monkey | regie Itmoves (Inge Theunissen) | duur 5 minuten | met dank aan 

Erik Stalenhoef en René Ruiter

ALMA

choreografie Cayetano Soto | muziek Henry Purcell, Dido & Aeneas Act. III Z626, Thy hand Belinda, Dido’s Lament uitgevoerd door MusicAeterna New Siberian Singers | licht- en kostuumontwerp Cayetano Soto | kostuumuitvoering Martine Douma | gastrepetitor Mikiko Arai | met dank aan Dario Susa (artistiek advies) | repetitor Diane Matla | duur 8 minuten | wereldpremière 27 september 2019, Arnhem

The Hunt

choreografie Robert Battle | muziek Les Tambours du Bronx, Jungle Jazz, Les Boulets Se Rebiffent, Black Bull | lichtontwerp Burke J. Wilmore | realisatie licht Christopher Chambers | kostuumontwerp Mia McSwain | kostuumuitvoering Merlijn Koopman | gastrepetitor Angelica Stiskin | repetitor Marlena Wolfe, Raffaële Irace | duur ± 13 minuten | wereldpremière 2001, Parsons Dance Company, New York (US) | Introdans-première 27 september 2019, Arnhem

Over THE BATTLE

*** In ‘THE BATTLE’ is dans voor iedereen dichtbij. (Trouw, 30-09-2019)
*** Ballet met als rode draad strijd, verzet en veerkracht. (NRC, 29-09-2019)
*** De kracht van de avond zit duidelijk in de laatste twee stukken. (de Volkskrant, 18-10-2019)
**** Rijke dansavond. (Dagblad van het Noorden, 02-11-2019)
**** 'THE BATTLE' van Introdans - Krachtig en vol emotie. (Theaterparadijs, 29-09-2019)

Een geweldige avond en wat een mooi balletgezelschap is Introdans toch. De eigenzinnige programmering maakt hun tot een van de mooiste dansgroepen van Nederland en ver daarbuiten. (Theaterparadijs, 29-09-2019)

Over Missa Brevis

Van museale waarde (Trouw, 30-09-2019)

Prachtig ensemblespel vervloeit in wisselende patronen met licht religieuze associaties. Als heilige beelden in een kathedraal die loskomen van het steen om in beweging over hun lijden en devotie te vertellen. Het is mooi. (Dagblad van het Noorden, 04-11-2019)

Over Qutb

Enorm vaardig is het trio Qutb van Sidi Larbi Cherkaoui. Het is een voortdurend doorgeven en overnemen van energie. (NRC, 29-09-2019)

Qutb van de Vlaams-Marokkaanse Sidi Larbi Cherkaoui is het hoogtepunt van The Battle van Introdans. (Theaterkrant, 28-09-2019)

Het is adembenemend en betoverend. (Dagblad van het Noorden, 04-11-2019)

Over ALMA

Vooral danseres Nienke Wind laat in een choreografie van schokkerige poses zien hoe een intense ervaring kan doordenderen in een lijf. (Trouw, 30-09-2019)

Het mooiste onderdeel van de avond. (de Volkskrant, 18-10-2019)

Over The Hunt

Twee diametraal verschillende, mooie visies op lijfelijke veerkracht. (De Volkskrant, 18-10-2019)

Vijf mannen die compleet losgaan in een woeste, organische mix van urban dance en rituele oerdansen. Echte mannen bestaan nog: ze dansen. (Dagblad van het Noorden, 04-11-2019)

Bijna in een soort hypnose laten deze mannen een prestatie zien waar je alleen maar met bewondering naar kan kijken. Wauw! Wat een prachtdans. (Theaterparadijs, 29-09-2019)

Boek nu