MONUMENTAAL

Het tweede programma dat Introdans in het voorjaar van 2017 uitbrengt, is een vierluik van monumentale choreografieën: het meesterlijke Lieder Eines Fahrenden Gesellen, dat geldt als een van Jiří Kylián meest romantische werken, het recente Canto Ostinato en het elektriserende Concerto van de Amerikaanse ‘grand old lady’ Lucinda Childs en Memory of a Shape, een imponerend werk van choreografe Regina van Berkel dat nu voor het eerst in Nederland te zien is. 

Lieder Eines Fahrenden Gesellen

In Lieder Eines Fahrenden Gesellen vertaalt Jiří Kylián de gelijknamige compositie van Gustav Mahler in wonderschone dans. Mahler schreef de liederencyclus tussen 1883 en 1885, toen hij als jonge twintiger gekweld werd door liefdesverdriet. In de intieme choreografie volgt Kylián de liederen niet op de voet, maar hij weet in vijf uitzonderlijk geïnspireerde duetten wel de uiteenlopende stemmingen en emoties tot uitdrukking te brengen, van pril geluk en liefdesvreugde tot melancholie, jaloezie en doodsverlangen. Introdans is er trots op dat het – op dit moment als enige Nederlandse gezelschap –toestemming heeft gekregen om dit meesterwerk  uit te voeren.

Memory of a Shape

De Nederlandse Regina van Berkel is bij het grote publiek waarschijnlijk minder bekend. Weliswaar maakte ze in eigen land choreografieën voor onder meer het Nederlands Dans Theater en het Koninkrijksconcert, maar de laatste jaren heeft ze toch vooral in het buitenland naam gemaakt. Onder meer in Duitsland, waar ze op uitnodiging van Martin Schläpfer – door Hans van Manen een van de grootste talenten in de Duitse danswereld genoemd – diverse creaties maakte voor het ballettmainz en, later, Ballett am Rhein in Düsseldorf. Een van die werken is Memory of a Shape, op muziek van de Nederlandse componist Theo Verbey, dat in dit programma zijn Nederlandse première beleeft. Het is een uiterst dansant, sterk ritmisch spitzenballet, waarin het monumentale decor en de prachtige videobeelden van Dietmar Janeck een belangrijke rol spelen.

Canto Ostinato

Canto Ostinato is een van de grote recente successen binnen het Introdans-repertoire. Het is de tweede choreografie die Lucinda Childs, een van de ‘grand old ladies’ van de Amerikaanse moderne dans, speciaal voor het gezelschap maakte, begin 2015. In de voor Childs kenmerkende mathematische – zelf zegt ze: ‘onbuigzame’ – stijl verbeelden twee koppels de gelijknamige repetitieve, hypnotiserende muziek van Simeon ten Holt: het ene moment kalm voortschrijdend, het andere losbarstend in krachtige danssalvo’s. ‘Puur en prachtig’, ‘om geen genoeg van te krijgen’, aldus de danscritici. 

Concerto

Een elektriserend werk dat als één wervelwind aan je voorbij trekt. Zo werd Lucinda Childs Concerto bij de Nederlandse première in 2007 ontvangen. In deze misschien wel meest ‘balleteske’ choreografie van de Amerikaanse ‘koningin van de minimal dance’ jaagt zij zeven dansers in continu wisselende formaties over het toneel op de voortstuwende muziek van Henryk Mikołaj Górecki. Met uiterst kleine variaties en verschuivingen creëert Childs een caleidoscopisch juweel: op het oog heel eenvoudig, maar o zo geraffineerd en meesterlijk.

Canto Ostinato

Canto Ostinato is een van de grote recente successen binnen het Introdans-repertoire. Het is de tweede choreografie die Lucinda Childs, een van de ‘grand old ladies’ van de Amerikaanse moderne dans, speciaal voor het gezelschap maakte, begin 2015. In de voor Childs kenmerkende mathematische – zelf zegt ze: ‘onbuigzame’ – stijl verbeelden twee koppels de gelijknamige repetitieve, hypnotiserende muziek van Simeon ten Holt: het ene moment kalm voortschrijdend, het andere losbarstend in krachtige danssalvo’s. ‘Puur en prachtig’, ‘om geen genoeg van te krijgen’, aldus de danscritici. 

Concerto

Een elektriserend werk dat als één wervelwind aan je voorbij trekt. Zo werd Lucinda Childs Concerto bij de Nederlandse première in 2007 ontvangen. In deze misschien wel meest ‘balleteske’ choreografie van de Amerikaanse ‘koningin van de minimal dance’ jaagt zij acht dansers in continu wisselende formaties over het toneel op de voortstuwende muziek van Henryk Mikołaj Górecki. Met uiterst kleine variaties en verschuivingen creëert Childs een caleidoscopisch juweel: op het oog heel eenvoudig, maar o zo geraffineerd en meesterlijk.

Lieder eines Fahrenden Gesellen

In Lieder Eines Fahrenden Gesellen vertaalt Jiří Kylián de gelijknamige compositie van Gustav Mahler in wonderschone dans. Mahler schreef de liederencyclus tussen 1883 en 1885, toen hij als jonge twintiger gekweld werd door liefdesverdriet. In de intieme choreografie volgt Kylián de liederen niet op de voet, maar hij weet in vijf uitzonderlijk geïnspireerde duetten wel de uiteenlopende stemmingen en emoties tot uitdrukking te brengen, van pril geluk en liefdesvreugde tot melancholie, jaloezie en doodsverlangen. Introdans is er trots op dat het – op dit moment als enige Nederlandse gezelschap –toestemming heeft gekregen om dit meesterwerk uit te voeren.

Memory of a Shape

De Nederlandse Regina van Berkel is bij het grote publiek waarschijnlijk minder bekend. Weliswaar maakte ze in eigen land choreografieën voor onder meer het Nederlands Dans Theater en het Koninkrijksconcert, maar de laatste jaren heeft ze toch vooral in het buitenland naam gemaakt. Onder meer in Duitsland, waar ze op uitnodiging van Martin Schläpfer – door Hans van Manen een van de grootste talenten in de Duitse danswereld genoemd – diverse creaties maakte voor het Ballett Mainz en, later, Ballett am Rhein in Düsseldorf. Een van die werken is Memory of a Shape, op muziek van de Nederlandse componist Theo Verbey, dat in dit programma zijn Nederlandse première beleeft. Het is een uiterst dansant, sterk ritmisch spitzenballet, waarin het monumentale decor en de prachtige videobeelden van Dietmar Janeck een belangrijke rol spelen.

 ****Indrukwekkend is Monumentaal van Introdans zeker, je zwiert van het ene uiterste naar het andere. 
(de Volkskrant over MONUMENTAAL 21-02-2017)

****Zo verschillend kan hedendaags ballet zijn: abstract, strak en simpel, in voortdurend van richting en samenstelling verschuivende bewegingspatronen. Of soepel en complex, vol romantische gedrevenheid. Of, kan ook nog: een werk waarin technische hogeschooldans gelijke tred houdt met telkens wisselende stemmingen. Monumentaal, het nieuwe programma van Introdans, toont alle drie.
(NRC over MONUMENTAAL 20-02-2017)

De mathematische patronen van Lucinda Childs in Canto Ostinato en Concerto, op composities van Ten Holt en Gorecki, nemen je mee in een cadans van complexe eenvoud.
(de Volkskrant over Canto Ostinato en Concerto 21-02-2017)

Het bezield uitgevoerde Lieder Eines Fahrenden Gesellen van Jiří Kylián, nieuw voor Introdans, brengt op Mahler een vloedgolf van emoties.
(de Volkskrant over Lieder Eines Fahrenden Gesellen 21-02-2017)

Een typisch voorbeeld van Kylian-oude-stijl, de Kylian van geliefde, meeslepende balletten.
(NRC over Lieder Eines Fahrenden Gesellen 20-02-2017)

De choreografie is gezet op Fractal Symphony van Theo Verbey, een spannende compositie die afwisselend geheimzinnig ijl en stuwend ritmisch is.
(de Volkskrant over Memory of a Shape 21-02-2017)

Memory of a Shape is een uitdaging die vaker gedanst en gezien kan worden: een aanwinst.
(de Volkskrant over Memory of a Shape 21-02-2017)

De bewegingstaal verraadt duidelijk Van Berkels Forsythe-erfenis: de extreem opgerekte ledematen, uitstulpende heupen, knakkende polsen, de schijnbare nonchalance waarmee de dansers overdreven posities inlassen.
(NRC over Memory of a Shape 20-02-2017)

Canto Ostinato
choreografie Lucinda Childs | muziek Simeon ten Holt, Canto Ostinato, uitgevoerd door Jeroen van Veen| kostuum-, licht- en decorontwerp Dominique Drillot | kostuumuitvoering Merlijn Koopman | audiovisueel ontwerp Dominique Drillot en Matthieu Stefani, geïnspireerd door Norman McLaren | repetitor Diane Matla | duur ± 13 minuten | wereldpremière 6 februari 2015, Introdans, Arnhem


Concerto
choreografie Lucinda Childs | assistent van de choreograaf Ty Boomershine | muziek Henryk Miko łaj Górecki, Concerto pour clavecin et cordes opus 40 uitgevoerd door Elisabeth Chojnacka | kostuumontwerp Anne Masset | lichtontwerp Dominique Drillot | repetitor Diane Matla | duur ± 9 minuten | wereldpremière 16 september 1993, Lucinda Childs Dance Company, Lissabon | Introdans-première 2 februari 2007, Arnhem

Lieder Eines Fahrenden Gesellen
concept & choreografie Jirí Kylián | muziek Gustav Mahler, Lieder eines fahrenden Gesellen (1883) uitgevoerd door Los Angeles Philharmonic Orchestra, Zubin Mehta (dirigent) en Marilyn Horne (mezzo-soprano) | kostuumontwerp John F. Macfarlane | lichtontwerp Jennifer Tipton | decorontwerp John F. Macfarlane | aanpassing lichtontwerp & decor Kees Tjebbes | kostuums met dank aan Nederlands Danstheater, Joke Visser en Hermien Hollander | decor met dank aan Nederlands Danstheater | assistent van de choreograaf Elke Schepers | repetitor Diane Matla | duur ± 18 minuten | wereldpremière 11 juni 1982, Nederlands Danstheater I, Circustheater Scheveningen | Introdans-première 17 februari 2017, Arnhem

Memory of a Shape
choreografie Regina van Berkel | muziek Theo Verbey, Fractal Symphony, Philharmonisch Staatsorchester Mainz o.l.v. Catherine Rüwardt | kostuumontwerp Regina van Berkel | decor- en lichtontwerp Dietmar Janeck | kostuumuitvoering Merlijn Koopman | repetitor Marlena Wolfe | duur ± 36 minuten | wereldpremière 7 maart 2009, Ballett Mainz, Mainz | Introdans-première 17 februari 2017, Arnhem