KERSTGALA

Het KERSTGALA van Introdans is al jaren een begrip. Het complete Introdans-tableau danst op en rond de kerstdagen exclusief in Arnhem en Apeldoorn een sfeervol en feestelijk programma dat speciaal voor deze gelegenheid is samengesteld. In de editie van 2016 richt Introdans de spotlichten op de Mexicaans-Amerikaanse choreograaf José Limón én op choreograaf en Introdans-directeur Ton Wiggers. Daarnaast is het wonderschone werk In Memoriam nog een keer te zien en tonen we de sexy swing van Cayetano Soto in Malasangre. Het publiek wordt bovendien getrakteerd op een 'cadeautje van ontroering' in de vorm van Première Danse

De voorstelling is op 26, 27 en 28 december in Stadstheater Arnhem te zien, op 29 december danst Introdans KERSTGALA in Theater Orpheus in Apeldoorn. 

Gilles

Het wervelende KERSTGALA-ballet Gilles van Introdans-directeur Ton Wiggers, is gezet op een dodenmis: het Requiem van de zeventiende-eeuwse componist Jean Gilles. Wiggers maakte dit pure dansstuk in 1994 en breidde het twee jaar later uit. De uiterst muzikale choreografie heeft een canonachtige structuur en de dansers lijken onder continue hoogspanning te staan: met felle hoofdbewegingen, cirkelende armen en hoog opgeworpen benen zwepen zij zichzelf én het publiek gedurende de volle duur van het ballet op. Gilles is een van de hoogtepunten van de meer dan vijftig werken die Ton Wiggers heeft gecreëerd sinds hij in 1971 – samen met Hans Focking – Introdans oprichtte.

In Memoriam

Na het grote succes van In Memoriam tijdens TUTTI is het wonderschone werk van Sidi Larbi Cherkaoui nog eenmaal te zien tijdens KERSTGALA. De wereldwijd bejubelde choreograaf onderzoekt in dit meditatieve werk – dat een eerbetoon aan zijn voorouders is – de band tussen werkelijkheid en geheugen. In een denkbeeldige onderwereld verkennen de dansers magnetische en polariserende krachten als zachtheid en agressie, aantrekking en afstoting, met een bedwelmend effect tot gevolg.

Malasangre

Choreograaf Cayetano Soto liet zich voor Malasangre inspireren door het leven en de songs van de Cubaanse zangeres La Lupe. In een woeste formatiedans proberen de dansers op hilarische wijze en met heel overdreven bewegingen hun irritaties ‘weg te dansen’. Daarbij weet Soto de sexy swing van de Cubaanse muziek als geen ander voelbaar te maken.

Missa Brevis

De Mexicaan José Limón (1908-1972) was een van de grootmeesters van de Amerikaanse moderne dans. In New York studeerde hij aanvankelijk schilderkunst, maar hij werd er gegrepen door de dans. Limón ontwikkelde zijn eigen danstechniek, die nog altijd wereldwijd wordt onderwezen. Zijn Limón Dance Company – opgericht in 1946 – houdt zijn choreografische nalatenschap met verve in ere. Introdans kreeg als eerste Nederlandse gezelschap toestemming om een van Limóns meesterwerken uit te voeren: Missa Brevis. De choreografie is gezet op een mis die de Hongaarse Zoltán Kodály tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog componeerde. Uit Limóns bezielde en aangrijpende choreografie spreekt een ontembare menselijke kracht, als die van een feniks die uit zijn as herrijst.

Première Danse

Fransman Aymeric Aude raakte, toen hij als danser in dienst kwam van Introdans, al gauw geïnspireerd door het project De Ontmoeting, waarin professionals van Introdans optreden met bijzondere gastdansers. In de editie Kamerbewoners danste hij en een collega met een man en vrouw met autisme, en die ervaring was zó bijzonder dat hij voor De Ontmoeting NEXT! zelf een choreografie maakte: Première Danse, voor een danseres en een gastdanser met autisme. Om laatstgenoemde uit zijn comfortzone te lokken, vertrok Aude vanuit twee aspecten die voor veel autisten lastig zijn: anderen aanraken en in de ogen kijken. Als bij een eerste ontmoeting op een feestje maken de jongen en het meisje kennis met elkaar – onzeker en afwachtend. Zij probeert hem te verleiden, maar hij ‘hapt’ niet. Dan keren de rollen echter om en probeert híj de show te stelen. Met veel humor, want Mark (voor wie de rol gecreëerd is) heeft het talent om mensen aan het lachen te maken en daar heeft Aude prachtig gebruik van gemaakt. Het einde van het duet is open voor interpretatie: bloeit er een liefde tussen de twee op, een vriendschap, of beleven ze samen gewoon een heel mooi moment? Voor het eerst is een deel uit De Ontmoeting te zien in de grote zaal.