HOERA VOOR HANS (6+)

Introdans onderhoudt al jaren een innige relatie met Nederlands grootste choreograaf, Hans van Manen. Sinds 1995 heeft het gezelschap meer dan twintig van zijn werken op het repertoire genomen. Vrijwel zonder uitzondering zijn deze balletten oorspronkelijk voor een volwassen publiek gemaakt, maar jonge kijkers blijken er evenzeer gefascineerd door te worden. Introdans vindt dat ook zíj dans van topkwaliteit verdienen en, zoals de maestro zelf altijd zegt: je moet hun smaak en intelligentie beslist niet onderschatten. Met de familievoorstelling HOERA VOOR HANS, bestaande uit drie toppers uit Van Manens oeuvre, brengt Introdans hulde aan de meesterchoreograaf die in juli 2017 85 jaar wordt.

Squares

Squares is een ‘vroege’ Van Manen. Het uit 1969 daterende ballet geldt inmiddels als een van de klassiekers van de Nederlandse dans, maar het is tegelijkertijd een toonbeeld van hedendaagse abstractie. Een ‘gedanste installatie’ als het ware, waarvoor Van Manen samenwerkte met beeldend kunstenaar Bob Bonies, die een verhoogd, vierkant dansoppervlak ontwierp en, daarboven, een vierkant neonraam. Binnen de beperkingen – én mogelijkheden – van dit decor speelt Van Manen een verbluffend spel van ruimte, licht, kleur en sobere bewegingen, dat bij elke uitvoering weer veel ‘ooohs’ en ‘aaahs’ ontlokt.

NB: In de volgende steden wordt in plaats van Squares het ballet Polish Pieces gedanst: Bocholt, Delft, Emmeloord, Hardenberg, Heerenveen, Leiden, Oosterhout, Veghel en Wageningen. 

Polish Pieces

Polish Pieces is zonder twijfel een van Hans van Manens meest bruisende en kleurrijke werken. Op de krachtige, stuwende muziek van Henryk Mikołaj Górecki laat Van Manen twaalf dansers in felgekleurde tunieken in steeds wisselende combinaties en in een fantastisch helder lijnenspel het toneel bestormen. De groepsdelen zijn strak, energiek, pulserend, in de duetten wordt de spanning verder opgevoerd.

In and Out

Ook voor In and Out heeft Van Manen zich laten inspireren door de beperking. Het decor van deze – volgens de danspers – ‘regelrechte voltreffer’ bestaat uit drie kasten, waarin en waaruit twaalf dansers voortdurend verdwijnen en verschijnen. Het ene moment proppen ze zich met z’n allen in één kast, het volgende verdelen ze zich hangend, kruipend en klimmend over de drie kasten, dan weer bestormen ze het hele toneel. Aanvankelijk is de sfeer speels, licht en sexy, maar wanneer zangeres Nina Hagen het overneemt van Laurie Anderson komen, heel geraffineerd, ook venijn en agressie om de hoek kijken.

Black Cake

Black Cake, de feestelijke uitsmijter van HOERA VOOR HANS, is een première voor Introdans (het gezelschap danste eerder al wel een duet uit het ballet). Van Manen creëerde deze verrukkelijke ‘verjaardagstaart’ in 1989 voor het dertigjarig jubileum van het Nederlands Dans Theater, maar in plaats van zoete, roze patisserie te serveren, bereidde hij een luchtig, zwart baksel, geparfumeerd met een laagje sarcasme en overgoten met champagne. In vijf ‘taartlagen’ schetst hij een uiterst treffend en vermakelijk beeld van ‘een chic feest, bezocht door chique mensen die al gauw niet meer zo chic blijken te zijn’.

Squares

Squares is een ‘vroege’ Van Manen. Het uit 1969 daterende ballet geldt inmiddels als een van de klassiekers van de Nederlandse dans, maar het is tegelijkertijd een toonbeeld van hedendaagse abstractie. Een ‘gedanste installatie’ als het ware, waarvoor Van Manen samenwerkte met beeldend kunstenaar Bob Bonies, die een verhoogd, vierkant dansoppervlak ontwierp en, daarboven, een vierkant neonraam. Binnen de beperkingen – én mogelijkheden – van dit decor speelt Van Manen een verbluffend spel van ruimte, licht, kleur en sobere bewegingen, dat bij elke uitvoering weer veel ‘ooohs’ en ‘aaahs’ ontlokt.

NB: In de volgende steden wordt in plaats van Squares het ballet Polish Pieces gedanst: Bocholt, Delft, Emmeloord, Hardenberg, Heerenveen, Leiden, Oosterhout, Veghel en Wageningen.

In and Out

Ook voor In and Out heeft Van Manen zich laten inspireren door de beperking. Het decor van deze – volgens de danspers – ‘regelrechte voltreffer’ bestaat uit drie kasten, waarin en waaruit twaalf dansers voortdurend verdwijnen en verschijnen. Het ene moment proppen ze zich met z’n allen in één kast, het volgende verdelen ze zich hangend, kruipend en klimmend over de drie kasten, dan weer bestormen ze het hele toneel. Aanvankelijk is de sfeer speels, licht en sexy, maar wanneer zangeres Nina Hagen het overneemt van Laurie Anderson komen, heel geraffineerd, ook venijn en agressie om de hoek kijken.

Black Cake

Black Cake, de feestelijke uitsmijter van HOERA VOOR HANS, is een première voor Introdans (het gezelschap danste eerder al wel een duet uit het ballet). Van Manen creëerde deze verrukkelijke ‘verjaardagstaart’ in 1989 voor het dertigjarig jubileum van het Nederlands Dans Theater, maar in plaats van zoete, roze patisserie te serveren, bereidde hij een luchtig, zwart baksel, geparfumeerd met een laagje sarcasme en overgoten met champagne. In vijf ‘taartlagen’ schetst hij een uiterst treffend en vermakelijk beeld van ‘een chic feest, bezocht door chique mensen die al gauw niet meer zo chic blijken te zijn’.

Polish Pieces

Polish Pieces is zonder twijfel een van Hans van Manens meest bruisende en kleurrijke werken. Op de krachtige, stuwende muziek van Henryk Mikołaj Górecki laat Van Manen twaalf dansers in felgekleurde tunieken in steeds wisselende combinaties en in een fantastisch helder lijnenspel het toneel bestormen. De groepsdelen zijn strak, energiek, pulserend, in de duetten wordt de spanning verder opgevoerd. 

NB: In de volgende steden wordt in plaats van Squares het ballet Polish Pieces gedanst: Bocholt, Delft, Emmeloord, Hardenberg, Heerenveen, Leiden, Oosterhout, Veghel en Wageningen.

 ****Van Manens beeldtaal is zo sprankelend en vitaal, zo aangenaam abstract en verrassend uitbundig, met altijd een ondeugende wending, dat ook de allerkleinsten geboeid naar de drie dansen keken.
(Leeuwarder Courant over MONUMENTAAL 06-03-2017)

****Introdans bundelt drie hoogtepunten met liefdevol videoportret.
(Parool over HOERA VOOR HANS 30-01-2017)

**** Een avondvullende voorstelling die dankzij een uitgekiende opbouw geen moment verslapt.
(Theaterkrant over HOERA VOOR HANS 23-01-2017)

****Roel Voorintholt, artistiek leider van Introdans, kreeg vijf jaar geleden al het gelijk aan zijn zijde toen hij – tegen alle criticasters in, die vooraf riepen dat het niet kon – ook de meer abstracte Van Manen met veel succes voor kinderen programmeerde. De familievoorstelling Hoera voor Hans is daarvan de overtreffende trap.
(Theaterkrant over HOERA VOOR HANS 23-01-2017)

Het strakke, haast mathematische Squares uit 1969, weet nog steeds te imponeren.
(Leeuwarder Courant over Squares 06-03-2017)

Het verrassend wisselende toneelbeeld blijkt inderdaad aan te slaan bij kinderen, al vanaf een jaar of zeven.
(Parool over Squares 30-01-2017)

Het is een ritmisch en venijnig geheel, plagerig, met een agressieve maar aanstekelijke energie.
(Leeuwarder Courant over In and Out 06-03-2017)

Met de kleurrijke kostuums en de speelse bewegingen maken dit een zeer geschikt werk voor kinderen en jongeren.
(Muziek en Theaterparadijs over In and Out 23-01-2017)

Een sprankelende uitvoering.
(Parool over Black Cake 30-01-2017)

Feestelijke afsluiter met een twist.
(Theaterkrant over Black Cake 23-01-2017)

Squares
Choreografie Hans van Manen | assistent van de choreograaf Mea Venema| muziek Erik Satie,Trois Gymnopédies voor piano, uitgevoerd door Bojan Gorisek; Trois Gymnopédies, orkestbewerking Claude Debussy, uitgevoerd door Orchestre Symphonique et Lyrique de Nancy o.l.v. Jerome Kaltenbach | kostuumontwerp Hans van Manen | kostuumuitvoering Merlijn Koopman | decorontwerp Bonies | decoruitvoering Nelissen Decorbouw, Haarlem | lichtontwerp Joop Caboort | instudering repetitor Iris Reyes | tijdsduur ± 21 minuten | wereldpremière 24 juni 1969, Nederlands Dans Theater, Parijs | Introdans-première 29 september 2001, Arnhem

In and Out
choreografie Hans van Manen | assistent van de choreograaf Mea Venema| muziek Laurie Anderson, Walking and Falling, Let X=X, It Tango; Nina Hagen, Der Spinner, Fisch im Wasser, Naturträne | decor-en kostuumontwerp Keso Dekker | kostuumuitvoering Nelly van de Velden | decoruitvoering Johan Wassink Decoratelier | lichtontwerp Jan Hofstra | instudering repetitor Iris Reyes | tijdsduur ± 19 minuten | wereldpremière 3 juni 1983, Het Nationale Ballet, Amsterdam | Introdans-première 11 november 2000, Arnhem

Black Cake
choreografie Hans van Manen | assistent van de choreograaf Mea Venema | muziek P.I. Tchaikowsky, derde deel Symphonie no. 6 Pathétique in b-minor, Opus 74, Oslo Philharmonic Orchestra o.l.v. Maris Jansons; Leos Janáček, Adagio from Suite for Strings, Suk Chamber Orchestra o.l.v. J. Vlach; Igor Stravinsky, Scherzo à la russe door London Philharmonic Orchestra, o.l.v. Michael Tilson Thomas; Pietro Mascagni, Intermezzo uit opera L’Amico Fritz en Jules Massenet, Méditation uit opera Thaïs, Berliner Philharmoniker o.l.v. Herbert von Karajan | decor- en kostuumontwerp Keso Dekker | kostuumuitvoering Nelly van de Velden, Jeanine Pieterse | decor met dank aan Het Nationale Ballet | lichtontwerp Joop Caboort | instudering Brigitte Martin, Larisa Lezhnina | repetitor Iris Reyes | tijdsduur ± 30 minuten | wereldpremière 20 april 1989, Nederlands Dans Theater, Den Haag | Introdans-première 20 september 2003 (pas-de-deux), 21 januari 2017 (integrale versie), Arnhem

NB: In de volgende steden wordt in plaats van Squares het ballet Polish Pieces gedanst: Bocholt, Delft, Emmeloord, Hardenberg, Heerenveen, Leiden, Oosterhout, Veghel en Wageningen.

Polish Pieces
choreografie Hans van Manen | assistent choreograaf Mea Venema | muziek Henryk Mikołaj Górecki, Concert voor orkest en piano, Allegro Molto en Three Pieces in Old Style, deel 2, Amadeus Chamber Orchestra o.l.v. Agnieska Duczmal, piano Anna Gorecka | kostuumontwerp Keso Dekker | kostuumuitvoering Nelly van de Velden | lichtontwerp Joop Caboort | repetitor Iris Reyes | duur ± 21 minuten | wereldpremière 23 februari 1995, Nederlands Dans Theater, Den Haag | Introdans-première 20 september 2003 (deel), 26 december 2012 (integrale versie), Arnhem