TUTTI

Introdans bestaat in seizoen 2016/17 45 jaar en viert dat op grootse wijze met TUTTI, een programma waarin beide Introdans-ensembles maar liefst drie premières van internationaal gevierde choreografen dansen. De Vlaams-Marokkaanse Sidi Larbi Cherkaoui, de Italiaanse Mauro Bigonzetti en de Griekse Dimitris Papaioannou drukken ieder een heel eigen stempel op de hedendaagse danskunst. In TUTTI plaatsen zij serene schoonheid en verstilling naast hartstochtelijk aardse dans.

In een aantal theaters wordt TUTTI begeleid door live muziek

In Memoriam wordt live begeleid door de Corsicaanse zanggroep A Filetta in Apeldoorn, Arnhem (30 september en 1 oktober), Den Haag, Doetinchem, Eindhoven, Hengelo en Nijmegen (11 oktober). De ‘aardse’ vrouwen van de Italiaanse muziekfolkgroep Assurd feat. Enza Pagliara begeleiden Cantata live in Amstelveen, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem (30 september, 1 oktober, 4 november en 5 november), Den Haag, Den Helder, Doetinchem, Eindhoven, Gouda, Hengelo, Nijmegen (11 oktober), Roosendaal, St. Petersburg, Tiel, Tilburg, Zaandam, Zeist en Zutphen. In de theaters in Bocholt, Cuijk, Emmen, Heerlen, Nijmegen (9 december), Waalwijk en Winterswijk is er geen live muziek. 

Speelperiode

Première: 30 september 2016. Tournee tot 16 december 2016

Credits TUTTI

In Memoriam

Gedreven door een aantal sterfgevallen in zijn familie maakte de wereldwijd gelauwerde Vlaams-Marokkaanse choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui dit werk als eerbetoon aan zijn voorouders. De connectie tussen de werkelijkheid en het geheugen vormt de kern van In Memoriam. In een denkbeeldige onderwereld verkennen de dansers polariserende krachten als aantrekking en afstoting, zachtheid en agressie, magnetisme en antimagnetisme om aldus de betekenis van het woord ‘harmonie’ te onderzoeken. Het resultaat is een choreografie die zowel sereen als hallucinerend is. Vooral de scènes waarin de dansers als derwisjen om elkaar heen draaien of, al dribbelend op hun spitzen, de voor Cherkaoui zo typerende armbewegingen uitvoeren, zijn ronduit bedwelmend. Een belangrijke rol daarbij spelen zeker ook de muziek van het Corsicaanse polyfone ensemble A Filetta en de videobeelden van Gilles Delmas.

Nowhere

De Griekse veelkunstenaar Dimitris Papaioannou (bekend van de Olympische Spelen 2004 en de Europese Spelen 2015) maakte met dit werk zijn debuut in Nederland. Papaioannou staat erom bekend dat hij met minimale middelen pure magie weet te creëren. Zo ook in dit fragment uit Nowhere, onderdeel van een productie die hij ontwikkelde voor de heropening van het Nationale Griekse Theater. In dit, zoals hij zelf zegt, donkere en existentiële stuk maakte hij gebruik van alle theatermachines, maar daarbinnen had hij behoefte aan een ‘moment van menselijke intimiteit’. Een lange rij dansers baant zich een weg door de theatertrekkenwand en ontkleedt, voor op het toneel, heel subtiel een koppel. Op ingenieuze wijze vormen hun armen daarbij lange tentakels, als een golvende zee die het paar omsluit.

Cantata

Aards, rauw, gepassioneerd, zo kun je de dans in Mauro Bigonzetti’s Cantata het best typeren. In dit opzwepende ‘powerstuk’ laat de Italiaanse choreograaf de verschillende karakters uit een Italiaans dorp tot leven komen, daartoe geïnspireerd door de aanstekelijke, schurende muziek van de Italiaanse vrouwenfolkgroep Assurd feat. Enza Pagliara. Mannen en vrouwen meten zich in krachtige ensembledansen met elkaar, waarbij de benen alle kanten opzwiepen en het bovenlichaam als het ware woest wordt ‘uitgeschud’. Daarnaast creëerde Bigonzetti prachtige pas de deux vol bijzondere lifts, soms buitengewoon dramatisch of weemoedig, soms juist ook licht en humoristisch. Als kijker kun je moeilijk ongeroerd blijven bij deze uitbundige ode aan de Zuidelijke volkscultuur, de liefde, maar misschien wel vooral aan de gekte. Cantata wordt dan ook steevast op staande ovaties onthaald.

 ****'TUTTI behelst niet alleen iedereen, maar ook alles. Van aards en explosief in Mauro Bigonzetti's 'Cantata' tot verinnerlijkt en meditatief in Sidi Larbi's Cherkaoui's 'In memoriam': beide groepsstukken zijn als yin en yang, door het kort derde ballet 'Nowhere' van Dimitris Papaioannou als een magisch-realistische lasnaad aan elkaar ge-kit.
(Trouw over TUTTI 03-10-2016)

Tutti is een overweldigende dansproductie.
(De Gelderlander over TUTTI 03-10-2016)

Indringend en betoverend mooi.
(Dans Magazine over In Memoriam 09-10-2016)

In Memoriam van Sidi Larbi Cherkaoui behoudt continu zijn intieme schoonheid.
(de Volkskrant over In Memoriam 07-10-2016)

In Memoriam is een ijzersterke choreografie die van begin tot eind intrigeert en door Introdans meer dan overtuigend tot leven wordt gewekt.
(De Gelderlander over In Memoriam 03-10-2016)

Met hun zwierige rokken en kostuums brengen zij samen met de dynamische film op de achtergrond de theaterzaal tot leven en lijkt het alsof u op een gegeven moment met de dansers mee beweegt.
(Muziek Theater Paradijs over In Memoriam 01-10-2016)

In Cantata tonen de Introdansers een pittig en uitbundig temperament op blote voeten.
(Dans Magazine over Cantata 09-10-2016)

Lijkt de dans vooral puur, spontaan en uitgelaten, maar onderhuids roffelt het raffinement.
(de Volkskrant over Cantata 07-10-2016)

Wat opvalt aan Cantata is het enorme plezier en de overtuigingskracht waarmee het door de dansers wordt uitgevoerd.
(Theaterkrant over Cantata 05-10-2016)

Een dansfeest waar het dansplezier vanaf mag spatten.
(Trouw over Cantata 03-10-2016)

Enerverend, uitgelaten, bij vlagen heerlijk bizar en doet het publiek vooral naar het eind toe naar adem happen.
(De Gelderlander over Cantata 03-10-2016)

…wordt naarmate het stuk vordert het plezier van de dansers tastbaar in het publiek. Mooier kan de avond niet eindigen!
(Muziek Theater Paradijs over Cantata 01-10-2016)

Vol met drama, humor, liefde en dansplezier. Erg opzwepend! Het publiek vloog na afloop bijna van zijn stoel om een staande ovatie te geven. En terecht!
(Uit in Arnhem over Cantata oktober 2016) 

In Memoriam
choreografie Sidi Larbi Cherkaoui | muziek A Filetta; uitgevoerd door Jean-Claude Acquaviva, François Aragni, Paul Giansily, Stéphane Serra, Jean Sicurani, Maxime Vuillamier; U Sipolcru, Paghjella, Sirinatu, L'Attesa, E Lode di u Sipolcru, Makharia, A Sintenza, U Lamentu di Ghesù | film Gilles Delmas | kostuumontwerp Hedi Slimane | lichtontwerp Dominique Drillot | kostuumuitvoering Martine Douma & Merlijn Koopman | instudering Gioia Masala, Elias Lazaridis | repetitor Iris Reyes | duur ± 40 minuten | wereldpremière 26 december 2004, Les Ballets de Monte-Carlo, Monaco | Introdans-première (fragment) 27 februari 2010, (duet) 26 december 2010, (integrale versie) 30 september 2016, Arnhem


Nowhere
choreografie Dimitris Papaioannou | kostuum- en decorontwerp Dimitris Papaioannou | lichtontwerp Hans Giesberts i.s.m. Dimitris Papaioannou | styling kostuums Sandra Booltink | instudering Evangelia Rantou | repetitor Diane Matla | duur ± 6 minuten | wereldpremière 14 oktober 2009, Edafos Dance Theatre, Athene | Introdans-première 30 september 2016, Arnhem

Cantata
choreografie Mauro Bigonzetti | muziek Assurd feat. Enza Pagliara; uitgevoerd door Cristina Vetrone, Lorella Monti, Enza Pagliara, Enza Prestia; Stu core mio (gecomponeerd door C. Vetrone - C. Oliviero); Nonna nonna, Tango e vai, Cantata mpruvvisata, Christ addore, Miez a na via (gecomponeerd door C. Vetrone); Girasole (gecomponeerd door E. A. Prestia); Pizzica| kostuumontwerp Helena de Medeiros | lichtontwerp Carlo Cerri | kostuumatelier Corinne Roes, met dank aan Ballett Dortmund | instudering Adrien Boissonnet | repetitor Marlena Wolfe |
duur ± 40 minuten | wereldpremière 7 oktober 2001, Gulbenkian Ballet, Lissabon | Introdans-première 30 september 2016, Arnhem.

Première 30 september 2016 | Speelperiode t/m 16 december 2016