END OF SEASON 2018

Met de zomer in het vooruitzicht sluit Introdans het dansseizoen af met een ongekend opzwepende editie van END OF SEASON. De dansers excelleren in een voorstelling die geheel bestaat uit werk van de uit Barcelona afkomstige Cayetano Soto. Hij staat bekend om zijn sterke, eigenzinnige concepten en de technische uitdagingen waar hij zijn dansers voor stelt, vooral in het complexe partnerwerk van zijn balletten. Sleutelwoorden zijn: hilarisch, sexy, excentriek, geestig, woest en uitbundig. Maar bovenal aanstekelijk en vrolijk. Na het zien van END OF SEASON kan de zomer beginnen!

Bekijk hier het programma van END OF SEASON >

Leef je uit met de dresscode: red carpet, tapis rouge, alfombra roja (rode loper) en laat je tijdens END OF SEASON op 28, 29 & 30 juni fotograferen in een setting vol glamour door The Cameo Series.

M/C

De Spaanse choreograaf Cayetano Soto liet zich voor zijn cabareteske M/C inspireren door de turbulente vriendschap tussen actrice Marilyn Monroe en Truman Capote, de beroemde schrijver die niet Audrey Hepburn maar Monroe voor Breakfast at Tiffany’s had gewild. Je hoeft van dit alles echter niets te weten om – ook als jeugdige kijker – te worden meegesleurd door Soto’s briljante spel met theater- en balletconventies. Scheldpartijen, brekend glaswerk, een neerstortende kroonluchter: Soto laat op hilarische wijze zien hoe mensen buiten de schijnwerpers soms niet mét maar ook niet zónder elkaar kunnen leven. ‘Een voltreffer’, aldus de Vlaamse krant De Morgen.

Fugaz

Met Fugaz zette de Spaanse choreograaf Cayetano Soto in 2005 een belangrijke stap in zijn ontwikkeling. Hij maakte het sfeervolle werk – zijn derde creatie – als eerbetoon aan zijn aan kanker overleden vader. De choreografie handelt over vergankelijkheid (‘fugaz’ is Spaans voor vluchtig of vergankelijk), maar Soto trekt dat thema veel breder dan alleen de vluchtigheid van het leven. Zijn ballet zou, zegt hij, bijvoorbeeld ook kunnen gaan over de vluchtigheid van een danscarrière. “Iedereen zal Fugaz anders beleven, afhankelijk van zijn of haar persoonlijke ervaringen.” En al is de choreografie geïnspireerd door verlies en pijn, zij verbeeldt evenzeer gevoelens van geluk, opluchting en dankbaarheid.

Malasangre

Cayetano Soto liet zich voor Malasangre inspireren door het leven en de songs van La Lupe, de Cubaanse ‘Queen of Latin Soul’ die in de jaren zestig triomfen vierde in de VS. Soto weet in zijn creatie zowel de sexy swing van La Lupes vertolkingen als haar excentrieke, enigszins tirannieke karakter voelbaar te maken. De dansers betreden het toneel afwisselend in solo’s, duetten en een trio, waarbij het er allesbehalve zachtzinnig aan toegaat. Armen maaien door de lucht, benen zwiepen fel de hoogte in, rompen golven heftig. Soto’s danstaal is dynamisch, strak en krachtig, maar bevat ook veel groteske elementen én hier en daar een donker randje. Op La Lupes cover van het overbekende Guantanamera laat hij de dansers tot slot een woeste formatiedans uitvoeren waarin zij al hun irritaties lijken ‘weg te dansen’.

Sortijas

Sortijas is een van de zeldzame zelfstandige duetten in het oeuvre van Soto. Hij maakte het in 2013 voor het New Yorkse Ballet Hispánico. De choreografie, op gevoelige muziek van de Mexicaans-Amerikaanse singer-songwriter Lhasa de Sela, is geïnspireerd door de cirkelvormige band – ‘sortijas’ betekent ‘ringen’ – die generaties familieleden en vrienden met elkaar verbindt. Die ronde vormen verwerkte Soto dan ook volop in zijn doorgaans hoekige en scherpe danstaal. De grote uitdaging zit ’m in Sortijas vooral in de voortdurend ingehouden spanning van de choreografie en in de uiterst gecompliceerde en ongebruikelijke lifts.

Contracorriente en Conrazoncorazon

In een nieuwe creatie Contracorriente – eveneens een duet – borduurt Soto min of meer voort op de thematiek en bewegingstaal in Sortijas. Om zich vervolgens in het veelgeprezen Conrazoncorazon van een heel andere kant te laten zien. De choreografie, in 2015 gecreëerd voor het Duitse Gauthier Dance, is een krachtig, uiterst fysiek ensemblewerk, geestig, uitbundig en snel, waarbij het dansplezier als het ware van het podium af spat. Door de uniseks kostuums en de paardrijcaps die de dansers dragen, heeft het ballet iets sportiefs, maar het doet hier en daar ook denken aan het groteske ‘Weimar Cabaret’ uit de jaren twintig van de vorige eeuw, zoals we dat kennen uit de legendarische filmmusical Cabaret. Conrazoncorazon (‘Met reden en hart’) werd in de Amerikaanse pers bestempeld als een van de hoogtepunten van het befaamde Jacob’s Pillow Dance Festival. Tevens is de gelijknamige film Conrazoncorazon te zien als onderdeel van de voorstelling. 

…waarbij het dansplezier van het toneel spettert.
(het Parool over Malasangre)

…uitvergrote rock-‘n-roll op Cubaanse songs brengt swing in Malasangre.
(de Volkskrant over Malasangre)

…zó aanstekelijk en vrolijk.
(Kidsweek over Malasangre)


Fugaz

M/C

Fugaz

Malasangre

Sortijas

Contracorriente

M/C

choreografie Cayetano Soto | muziek Li Xiang-Ian/Shanghai Lounge Diva’s, Plum Blossom, George Shearing If I should lose you, Milt Buckner The Beast, Al Caiola Underwater Chase | decor- en kostuumontwerp Cayetano Soto | kostuumuitvoering met dank aan Ballet Vlaanderen | lichtontwerp Erik Verdick | repetitor Iris Reyes | duur ± 12 minuten | wereldpremière 24 november 2007, Koninklijk Ballet Vlaanderen, Antwerpen (B) | Introdans-première 29 oktober 2011, Arnhem

Fugaz

choreografie Cayetano Soto | muziek Georges Ivanovitch Gurdjieff, Chant from a Holy Book, Assyrian Women Mourners | decor-, kostuum- en lichtontwerp Cayetano Soto | repetitor Diane Matla | duur ± 13 minuten | wereldpremière 23 juli 2005, Ballett Theater München, München (D)| Introdans-première 26 december 2010, Arnhem

Malasangre

choreografie Cayetano Soto | muziek La Lupe, Fever, Si tu no vienes, Estando Contigo, Guantanamera | decor- en kostuumontwerp Cayetano Soto | lichtontwerp Mario Daszenies i.s.m. Cayetano Soto, Mariella von Vequel-Westernach | kostuumuitvoering Martine Douma | instudering Mikiko Arai | repetitor Marlena Wolfe | duur + 11 minuten | wereldpremière 11 januari 2013, Gauthier Dance, Stuttgart (D) | Introdans-première 5 maart 2016, Arnhem

Sortijas

choreografie Cayetano Soto | assistent van de choreograaf Mikiko Arai | muziek Lhasa De Sela, What kind of Heart | kostuumontwerp & uitvoering Talbot Runhof | lichtontwerp Cayetano Soto | repetitor Diane Matla | duur ± 6 minuten | wereldpremière 16 april 2013, Ballet Hispanico, New York (USA) | Introdans-première 22 september 2017, Arnhem

Contracorriente

choreografie Cayetano Soto | assistent van de choreograaf Mikiko Arai | muziek Lhasa De Sela, A Fish On Land | kostuumontwerp & uitvoering Talbot Runhof | lichtontwerp Berry Claassen | repetitor Diane Matla | duur ± 5 minuten | wereldpremière 22 september 2017, Introdans, Arnhem

Conrazocorazon

choreografie Cayetano Soto | assistent van de choreograaf Mikiko Arai | muziek Rina Ketty, J’attendrai, Michel Legrand Di-Gue-Ding-Ding, Xavier Cugat Siboney, Jack Costanzo The Peter Gunn Theme, Monna Bell Estaba escrito, Toña la Negra Arrancame la Vida, Pérez Prado Cuban Mambo, Barney Kessel Summertime, Los Panchos Lo Dudo | kostuumontwerp Cayetano Soto; Gudrun Schretzmeier | lichtontwerp Cayetano Soto & Mario Daszenies | kostuumuitvoering Martine Douma | realisatie hoeden Eike Schnatmann | repetitor Diane Matla | duur ± 24 minuten | wereldpremière 3 november 2016, Ballet BC, Vancouver (CAN)| Introdans-première 22 september 2017, Arnhem

Film Conrazoncorazon

artistiek concept Cayetano Soto | regie Inge Theunissen | camerawerk & montage Itmoves | muziek Charles Trenet La Mer | kostuumontwerp Cayetano Soto i.s.m. Gudrun Schretzmeier | met dank aan Geldersch Landschap & Kasteelen | duur ± 5 minuten | wereldpremière 22 september 2017, Introdans, Arnhem