Nina Dijkman

Geboren
22 mei 1996 Diemen

Opleiding
Nationale Ballet Academie, Amsterdam

Ervaring
Theater Augsburg, Introdans (in seizoen 2017/18)

Twee jaar geleden vertrok de toen negentienjarige Nina Dijkman halsoverkop naar Duitsland om te dansen bij het ballet van Theater Augsburg. En nu is ze weer terug in Nederland om te dansen bij Introdans. Tussen Duitsland en Nederland zat slechts één week om te verhuizen en om te aarden, maar Nina is net zo flexibel als haar lijf. Voor haar is de verhuizing naar Arnhem als een arabesque: een positie die zowel naar voren als naar achter wijst. Achter haar ligt haar ervaring bij een van de topballetten van Duitsland en voor haar de kansen die Introdans haar biedt.

Met twee koffers naar Augsburg

,,Ik wist in het voorjaar dat ik deze zomer aan de slag kon bij Introdans dus het was geen verrassing dat ik moest verhuizen. Toen ik naar Augsburg ging, lag dat anders,” vertelt de geboren Amsterdamse nuchter. Nina zat net in het tweede jaar van de hbo-opleiding van de Nationale Balletacademie toen artistiek leider Jean-Yves Esquerre haar vroeg of ze auditie wilde doen voor het ballet van Theater Augsburg. De directeur van het theater zocht met spoed een danser. Esquerre had de veelzijdigheid van Nina goed gezien. Een paar dagen na de auditie werd ze gebeld. Of ze het liefst vandaag of anders morgen het vliegtuig kon nemen naar Augsburg. “Ik zei dat ik nog een dag nodig had om mijn spullen te pakken.” Het aanbod hoefde Nina niet te overdenken. Dit was een kans om bij een gezelschap te dansen met zowel modern als klassiek op het repertoire en zo’n kans moet je grijpen. Ruim 24 uur later reisde ze met twee koffers af naar Duitsland. “Mijn ouders vonden dat natuurlijk best moeilijk, ik ben enig kind, maar ze zagen ook dat deze ‘move’ goed was voor mijn ontwikkeling.”


Strippenkaart om te dansen

Op zevenjarige leeftijd begon Nina met ballet. “Als ik als klein meisje muziek hoorde, ging ik vanzelf dansen. Ik was heel sportief en beweeglijk.” Ze gaat naar een amateur dansschool in Amsterdam. Haar vader raadde haar aan om voor ballet te kiezen. ,,Hij zei dat klassiek ballet een goede basis is voor andere dansen. Zo is het eigenlijk begonnen.” Al snel viel het talent van Nina op en mocht ze auditie doen voor de Nationale Balletacademie in Amsterdam. Met een strippenkaart op zak reisde de tienjarige Nina een half uurtje met de metro vanuit haar woonplaats Diemen naar hartje Amsterdam. Zo ging het negen jaar lang om uiteindelijk met een bachelor-diploma – gehaald tijdens haar verblijf in Duitsland – de school te verlaten. “Aan het eind van ieder schooljaar doe je examen om te kijken of je door kunt gaan naar het volgende jaar. Dat is best heftig want je weet dat er mensen gaan afvallen. Ieder jaar dat je op de academie hebt gezeten, is mooi meegenomen. Zo bekeek ik het maar.”


Je best doen helpt tegen stress

Nina wil zich niet laten beïnvloeden door stress. “Dat heb ik mezelf moeten aanleren, want ik ben heel kritisch op mezelf. Maar ik heb geleerd om daar een balans in te vinden. Door open te staan voor kritiek, kun je jezelf verbeteren. Je moet willen leren. Stressen helpt je niet. Je best doen en keihard werken helpt wel.” Dat ze als enige nieuwe danser is aangenomen bij Introdans en in een nieuwe stad woont, bekijkt ze dan ook met haar eigen nuchtere blik. “Ik wil het beste ervan maken. Introdans stond bovenaan mijn verlanglijstje. Er viel een last van mijn schouders toen ik hoorde dat ik mocht komen. Toch een klein beetje stress,” lacht Nina.


Thuiskomen

,,Als je nieuw bent bij een gezelschap moet je jezelf bewijzen. Dat is nou eenmaal zo. De groep is er al en ik kom daarbij. Ik probeer gewoon iedereen zo snel mogelijk te leren kennen.” Haar oude school- en klasgenoten herkenden haar nog van hun gezamenlijke tijd op de Nationale Balletacademie. ,,Ik heb nog een foto waar ik samen met Nienke Wind en Brooke Newman op sta tijdens een uitvoering op de balletacademie. Die eerste dag bij Introdans voelde daardoor een klein beetje als thuiskomen.”
Nina kijkt erg uit naar het weerzien met Cayetano Soto, de Spaanse choreograaf waarmee ze ook in Augsburg werkte en wiens werk te zien is in de voorstelling MÉDITERRANÉE. “Zijn werk is heel intens. Je moet er echt voor gaan. Zijn balletten hebben veel karakter en er zit een komische laag in. Dat spreekt me erg aan.”