Po-Cheng Tsai

“Als foetus schopte ik voortdurend in de buik van mijn moeder. Zij op haar beurt vond het heerlijk om tijdens haar zwangerschap veel te dansen en te bewegen.” In de combinatie ligt, aldus de Taiwanese choreograaf Po-Cheng Tsai (Kaohsiung, 1987) de oorsprong van zijn passie voor de dans. Toen Tsai acht jaar was, stuurde zijn moeder hem naar bewegingslessen – “meer gymnastiek dan dans.” Op de middelbare school maakte hij, dankzij een docent die zijn talent zag, de overstap naar de balletschool. “Ik had destijds geen idee wat een balletmaillot was, laat staan een plié.”

Ballet en kung fu

Na een paar jaar werd Tsai aangenomen op de bekendste dansopleiding van Taiwan: de Taipei National University of the Arts, waar hij niet alleen les kreeg in klassiek ballet, maar ook in onder meer moderne dans, tai chi en kung fu. “Maar als ik na afloop van een voorstelling een buiging maakte, voelde ik eigenlijk niks.” Lachend: “Ik wilde vooral zo snel mogelijk naar huis.” Dat veranderde toen hij een uitnodiging kreeg om een eerste choreografie te maken. “Toen ik daar na afloop feedback op kreeg, dacht ik: ja, wow, nu voel ik écht iets, dit is wat ik wil.” Op zijn negentiende stopte Tsai met dansen om zich voortaan aan de choreografie te wijden.

Grote belofte

Zijn internationale doorbraak kwam met Floating Flowers, waarvan Introdans tijdens het KERSTGALA 2017 de Nederlandse première presenteert. Met deze choreografie won Tsai in 2013 de National Creative Dance Competition in Taiwan en in 2014 zowel de Publieksprijs als de eerste prijs tijdens de internationale choreografencompetitie in Hannover. Waarna de choreografie – als onderdeel van de prijs – ook op het repertoire genomen werd door het Duitse Gauthier Dance. Volgend op dit succes richtte Tsai in Taiwan zijn eigen ad hoc-dansgroep op: B.DANCE. “Mijn Chinese naam begint met een ‘b’, maar B.DANCE staat voor mij ook voor ‘be dance’, want als danser kun je álles zijn.” Ook met zijn volgende creaties Hugin/Munin en INNERMOST won Tsai internationale prijzen. Inmiddels heeft hij ook diverse gastchoreografieën op zijn naam staan, waaronder creaties voor het Taiwanese gezelschap Cloud Gate 2, het Kaohsiung City Ballet en het Luzerner Theater. Tsai, die internationaal als een grote belofte geldt, werd in Taiwan uitgeroepen tot een van de ’vijftig grootste talenten’ van het land. Zijn droom is om B.DANCE uit te kunnen bouwen tot een volwaardig, internationaal toerend dansgezelschap en daarnaast als gastchoreograaf over de hele wereld te werken.

Waterlantaarn

In zijn aanpak is Tsai – vooralsnog – eclectisch, zegt hij. “De ene keer is wat ik maak meer ballet, de andere keer meer moderne dans en de volgende keer weer meer theater. Ik wil alles uitproberen en laat me ook door alles wat ik in mijn leven meemaak inspireren. Als ik in de trein zit en iets zie, kan het zomaar gebeuren dat ik dat in een volgend stuk kan gebruiken.” Zijn Floating Flowers heeft een sterke poëtische kracht en dat is precies waar Tsai naar op zoek is. “Mijn choreografieën ‘lezen’ meer als gedichten dan dat ze een verhaal vertellen.” Een regelmatige inspiratie voor hem is de Noordse mythologie. “Ik houd van de verhalen over Odin, Thor en Baldr en vooral ook van het metrum van de teksten.” Maar voor Floating Flowers liet hij zich inspireren door de Aziatische traditie waarbij mensen bij speciale gelegenheden een lantaarn, vaak in de vorm van een bloem, op het water ontsteken. “Je mag dan een wens doen en de lantaarn voert, wanneer deze opstijgt, het ongeluk van je weg.” Voor Tsai heeft dit werk een zeer speciale betekenis: “Mijn vader overleed toen ik twintig was. Met dit stuk wilde ik een wens voor hem doen. En het fijne is: doordat de choreografie inmiddels in heel veel landen te zien is geweest, heeft hij er vast en zeker ergens iets van mee gekregen.”

 Choreografieën op het repertoire van Introdans:

  1.  Floating Flowers (2017)