Mats Ek

Uit het werk van de beroemde Zweedse choreograaf Mats Ek (Malmö, 1945) spreekt een grote sociale betrokkenheid. Zijn choreografieën handelen vaak over maatschappelijke, politieke en psychologische dilemma’s, maar daarbij bedient hij zich altijd van een subtiele, vaak absurdistische humor en een overdosis fantasie. Individuele expressie staat bij Ek voorop. Hij is een ‘verteller’, esthetische waarde heeft voor hem geen eerste prioriteit.

Birgit Cullberg

Ek, de jongste zoon van de beroemde Zweedse danseres en choreografe Birgit Cullberg, had aanvankelijk weinig op met dans, al trad hij als achtjarige samen met zijn tweelingzus Malin op in Medea, een choreografie van hun moeder. Op zijn zeventiende volgde hij een zomercursus moderne dans, maar aangezien zijn voorkeur toch uitging naar theater, koos hij voor een theaterstudie aan de Marieborg Volkshogeschool in Norrköping. Tussen 1966 en 1973 regisseerde hij toneelstukken voor het Marionettentheater en het Koninklijk Dramatische Theater in Stockholm.

Internationale bekendheid

In 1972 maakte hij alsnog een switch: hij danste bij achtereenvolgens het Cullberg Ballet en het Ballett der Deutschen Oper am Rhein in Düsseldorf. Bij het Cullberg Ballet maakte hij in 1976 ook zijn eerste choreografie, The Officer’s Servant. Twee jaar later werd hij, naast zijn moeder, mededirecteur van het gezelschap; van 1985 tot 1993 leidde hij het gezelschap zelfstandig. Als choreograaf verwierf Ek internationale bekendheid met zijn controversiële, radicale bewerkingen van grote klassieke balletten als Giselle, Het Zwanenmeer en The Sleeping Beauty. Doornroosje prikt zich bij hem niet aan het spinnenwiel, maar aan de heroïnenaald.

Choreografieën

Eks werk staat op het repertoire van prestigieuze gezelschappen als het Ballet National de l’Opéra de Paris, Hamburg Ballett, Les Grands Ballets Canadiens de Montréal en het Nederlands Dans Theater. Hoewel hij nooit een choreografie speciaal voor kinderen heeft gemaakt, is een aantal van zijn creaties wel heel geschikt voor een jong publiek. Kinderen lijken zich bijzonder goed raad te weten met de fantasierijke, wondere werelden die de Zweedse choreograaf doorgaans schept. 

Introdans

In 1999 nam Introdans Ensemble voor de Jeugd voor het eerst een werk van Ek op het repertoire: Down North (een duet uit På Norrbotten). Daarna volgden Pas de Danse, Pic Nic en Fireplace. In seizoen 2010/2011 en 2013/2014 bracht Introdans Ensemble voor de Jeugd met groot succes een compleet Ek-programma uit onder de titel MIXVANMATS, met daarin (een deel uit) zijn choreografie Parken en het volledige På Norrbotten.

 Balletten op het repertoire van Introdans:

  1. Down North (duet uit På Norrbotten, 1999)
  2. Pas de Danse (2005)
  3. Pic Nic (2007)
  4. Fireplace (2008)
  5. deel uit Parken (2010)
  6. På Norrbotten (volledige versie, 2010)