Conny Janssen

< >

Conny Janssen is, zo kun je gerust stellen, de meest menselijke Nederlandse choreograaf. In haar creaties staat niet de vorm of het concept op de eerste plaats, maar zijn dit steevast mensen van vlees en bloed. Uitgesproken karakters, vaak kwetsbaar, tegelijkertijd dikwijls strijdbaar en altijd gepassioneerd tot op het bot. Janssen haalt de inspiratie voor haar producties dan ook uit het menselijk bestaan en alle facetten daarvan: de breekbaarheid van het leven, de hectiek van het grootstedelijke bestaan, het individu in relatie tot de massa en het gevoel om ergens thuis te zijn – of te komen. De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb omschreef het als volgt: “In haar voorstellingen herkennen we onszelf en de wil om contact te maken. Haar dans brengt werelden bij elkaar.”

Eigen gezelschap

Conny Janssen (Rotterdam, 1958) voltooide in 1982 haar opleiding aan de Rotterdamse Dansacademie. Zij begon haar danscarrière bij Djazzex, het Haagse gezelschap dat tot de opheffing in 1996 de jazzdans in Nederland vertegenwoordigde. Hier maakte zij ook haar eerste choreografieën, met als debuut The Undertow (1988), dat direct opviel door de organisch in elkaar verweven spanningsbogen. Na het grote succes van haar productie Eloï Elöi (1991) richtte Janssen in 1992, in samenwerking met met impresario Wim Visser, haar eigen gezelschap op: Conny Janssen Danst.

Theatrale kracht

Inmiddels is Conny Janssen Danst een begrip in de nationale en internationale danswereld. Behalve om de grote ‘menselijkheid’ zijn de choreografieën van Janssen bij een groot publiek geliefd vanwege hun inventiviteit, hun uiterst fysieke en vaak enigszins ruige, ongepolijste dansstijl en hun theatrale kracht. De dans staat bij haar ook nooit op zichzelf, maar vormt altijd een geraffineerde eenheid met de muziek, vormgeving en belichting. Door verbindingen aan te gaan met kunstenaars en instellingen uit de wereld van fotografie, film, architectuur, theater en eigentijdse muziek wordt de dans in haar werk in een breder perspectief geplaatst. Kenmerkend daarbij zijn de vele producties die Janssen maakte op locatie, veelal aan de rafelranden van haar geliefde Rotterdam: van kerk tot fabriekshal en van tramremise tot onderzeebootloods.

Band met Introdans

De band tussen Conny Janssen en Introdans dateert al vanaf 1993. Kort na oprichting van haar eigen gezelschap creëerde ze Donder op voor vier dansers van Introdans en in de jaren daarna maakte ze diverse werken voor het gezelschap. In het programma GRUPO SPORTIVO (seizoen 2019/2020) neemt Introdans een fragment op het repertoire uit een vroege creatie van de gevierde Nederlandse choreografe: Moving Target, een werk dat al jaren op het verlanglijstje van Introdans-directeur Roel Voorintholt stond.

Prijzen en onderscheidingen

Naast de prijzen die Janssen kreeg voor specifieke choreografieën is zij in 2012 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau, kreeg zij in 2016 uit handen van burgemeester Aboutaleb de Rotterdam Promotie Prijs en werd zij in oktober 2019 voor haar hele oeuvre onderscheiden met de Gouden Zwaan van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD). Sinds 2015 vertegenwoordigt Janssen voorts de Nederlandse dans als lid van de Akademie van Kunsten. 
  1. Donder op (1993)
  2. A silent place to rest (1995)
  3. Haven't I met you somewhere before (1996)
  4. Clown (solo uit het programma PISTE) (1998)
  5. Made to Measure (1998)
  6. Catch! (2000)
  7. De Zuchten van Rameau (2000)
  8. Meander (2001)
  9. Bluf (2002)
  10. Moving Target (2019)