Ben Holder

Nog als student van Maurice Béjarts Rudra-school maakte de Britse Ben Holder zijn eerste choreografie. ‘Een lachwekkend slecht stuk’, zegt hij achteraf, en plannen om meer eigen werk te maken had hij aanvankelijk dan ook niet. Maar dat veranderde toen hij een aantal jaar bij Introdans werkte en, tijdens de repetities van de vele nieuwe creaties waarin hij werd gecast, een steeds grotere inbreng leverde. ‘Choreografen vinden dat uiteraard fijn, wanneer je als danser veel suggesties aandraagt, maar’, zegt hij lachend, ‘op een gegeven moment dacht ik: hé, wacht eens even, misschien kan ik dan ook wel mijn eigen stukken maken.’ 

De première van DARKK, zijn eersteling uit 2002, heeft, zegt hij, zijn ogen geopend. ‘Ik was zó blij, het hele creatieproces was zó’n fantastische ervaring geweest.’

Een veld zonnebloemen

Holder werd in 1978 in Lemington, Engeland geboren. Hij volgde zijn dansopleiding aan de Britse Elmhurst School for Theatre and Dance en aan de Rudra-school in Zwitserland. Korte tijd danste hij bij het Béjart Ballet Lausanne en het Aalto Ballett in het Duitse Essen. Tijdens een daaropvolgende dansauditie in Duitsland danste hij met een meisje dat hem enthousiast maakte voor Introdans, waar zij op dat moment danste. ‘Ze was een prachtige danseres en dat maakte mij nieuwsgierig.’ Holders auditie in Arnhem, in 1998, verliep succesvol. ‘Ik was in de wolken. Wát een mooie groep en wát een diversiteit aan repertoire.’ 

Holder danste tien jaar bij Introdans en maakte, volgend op zijn choreografische debuut in 2002, nog meer succesvolle werken voor het gezelschap. Waaronder het uitbundige Daylight, dat in de pers werd vergeleken met ‘een veld onbekommerde zonnebloemen’, en Histoire du Soldat en Paradijs Poesjkin, twee coproducties van Introdans, Toneelgroep Oostpool en Het Gelders Orkest. In 2005 maakte Holder ook een choreografie voor Scapino Ballet Rotterdam: Futures Past.

Nieuw begin

Na zijn danscarrière besloot Holder echter niet te kiezen voor een ‘nu eenmaal toch altijd onzeker bestaan’ als freelance choreograaf, maar gebruik te maken van de zogeheten Omscholingsregeling Dansers en een totaal ander beroep te kiezen. Hij volgde een opleiding aan de internationale Miami Ad School, een topopleiding voor creatieven in de reclamebranche. Sindsdien heeft hij gewerkt voor tal van prestigieuze reclamebureaus in binnen- en buitenland, waar hij campagnes ontwikkelde voor merken als Heineken, Smirnoff, Converse, Philips, Coca Cola, Volkswagen, MINI en Volvo. In de afgelopen jaren heeft hij diverse belangrijke reclameprijzen gewonnen. Momenteel is hij senior creative bij de Nederlandse vestiging van reclamebureau BSUR (Be as you are).

Communiceren

Dansen doet hij niet meer (althans niet als professie), maar Holder voelt zich nog wel af en toe een choreograaf, en níet alleen wanneer hij bij Introdans bij de herinstudering van een van zijn choreografieën de puntjes op de ‘i’ zet. ‘Wanneer je als choreograaf meer dan alleen puur de stappen uit je dansers wilt krijgen, komt het aan op goed communiceren. Je moet je boodschap heel goed kunnen overbrengen, zowel visueel als met woorden. In mijn huidige werk als creative is dat eigenlijk niet anders.’ 

 Balletten op het repertoire van Introdans:

  1. DARKK (2002)
  2. Histoire du Soldat (2004)
  3. Melatonin (2005)
  4. Daylight (2007)
  5. Paradijs Poesjkin (2007)
  6. Disillusioned (2007)