END OF SEASON 2019

Laat de zomer sprankelend beginnen na het zien van de END OF SEASON-voorstelling van Introdans. In goede traditie sluiten de dansers het dansseizoen af met een avond vol aanstekelijke balletten. Voel de blauwe, zwoele bries van Azul (Jorge Pérez Martínez), laat je meevoeren door de opzwepende tonen van Daylight (Ben Holder) en verwonder je over het fascinerende Rushes (Inbal Pinto, Avshalom Pollak en Robby Barnett). Met als slotstuk het hilarisch, swingende Chapeau (Jiří Kylián) dat uitblinkt in glitter en koninklijke glamour. Na het zien van END OF SEASON heb je extra zin in de zomer!

Bekijk het programma van END OF SEASON >

Azul – Jorge Pérez Martínez

De jonge Spanjaard Jorge Pérez Martínez, staat nog aan het begin van zijn choreografische carrière. Hij danste van 2004-2016 bij Introdans, waar hij in 2009 ook zijn eerste ballet maakte, inmiddels gevolgd door andere creaties. Geïnspireerd door uiteenlopende muziekstijlen wil Pérez Martínez in zijn choreografieën vooral een gevoel of stemming verbeelden. Voor Azul is de gitaarmuziek uit zijn geboorteland de inspiratiebron. Zijn werk is vloeiend en organisch, maar hij houdt ook van ‘ongecoördineerde coördinatie’, waardoor zijn werk vaak een verrassende ‘twist’ kent.

Daylight - Ben Holder

‘Een veld onbekommerde zonnebloemen.’ Zo werd Ben Holders choreografie Daylight na de première in 2007 in de pers aangeduid. De Britse danser/choreograaf (tegenwoordig werkzaam als senior creative in de reclamewereld) was er tijdens de creatie bewust op uit om een ‘happy ballet’ te maken. In een wereld die – toen en nog steeds – bepaald wordt door oorlogen en heftige nieuwsberichten, wilde hij een vrolijk tegengeluid laten horen. Zijn bruisende choreografie verbeeldt als het ware een etmaal: een moment waarop je het zó naar je zin hebt dat je eigenlijk nog geen afscheid van de dag wilt nemen.

Rushes – Inbal Pinto, Avshalom Pollak en Robby Barnett

Rushes stond al jaren op het verlanglijstje van artistiek directeur Roel Voorintholt. Voor deze hitproductie werkten Pinto en Pollak samen met het Amerikaanse danstheatergezelschap Pilobolus en Pilobolus-choreograaf en -oprichter Robby Barnett. De makers omschreven hun werk als ‘Jaques Tati meets Gogo and the Marx Brothers’. Als toeschouwer word je voortdurend op het verkeerde been gezet: is het komedie, tragedie, fantasie of mysterie waar je naar kijkt, of alle vier tegelijk?

Circular - Adriaan Luteijn

Al sinds 2002 brengt Introdans Interactie onder de noemer De Ontmoeting dansproducties uit waarin choreograaf Adriaan Luteijn op baanbrekende wijze de meest uiteenlopende gastdansers samenbrengt met dansers van Introdans. Circular, dat hij in 2018 creëerde, is een ontmoeting tussen twee Introdans-dansers (Giuseppe Calabrese en Matthieu Di Scala) en Edwin van der Burg, een filmmaker die vanaf zijn geboorte spastisch is en inmiddels grote delen van de dag in een rolstoel doorbrengt. Staan, lopen, elke eenvoudige handeling kost hem veel energie. “Ik moet me op iedere beweging concentreren en dat geldt zeker voor deze choreografie.” Dat Van der Burg met een zwaaiende wieg loopt en dat zijn handen naar binnen gekromd zijn, ziet Luteijn echter niet als een beperking, maar juist als een mogelijkheid: hij neemt die specifieke bewegingskwaliteiten als uitgangspunt voor zijn choreografie en laat de twee Introdans-dansers hierop reageren. Circular werd bij de première in 2018 met gejuich onthaald. Ingegeven door de vele enthousiaste reacties is het werk onderdeel van het programma END OF SEASON 2019.

Chapeau - Jiří Kylián

Jiří Kyliáns Chapeau is een bruisend en feestelijk gelegenheidswerk op songs van Prince en Hawaïaanse muziek, gemaakt voor het vijfentwintigjarige troonjubileum van koningin Beatrix in 2005. De meesterchoreograaf neemt met dit ballet ‘zijn petje af’ voor alles wat de voormalige koningin voor Nederland én de Nederlandse dans betekend heeft. Daarbij putte hij inspiratie uit haar befaamde, omvangrijke hoedencollectie, waaruit in de choreografie zo’n twintig replica’s te zien zijn. Chapeau is vrolijk, geestig, uitgelaten, maar vormt met zijn focus op zelfs het meest minutieuze detail tegelijkertijd een grote uitdaging voor zelfs de beste dansers.

DE ONTMOETING NEXT: Performance on Demand

Met DE ONTMOETING brengt choreograaf Adriaan Luteijn al sinds 2001 op baanbrekende wijze de meest uiteenlopende doelgroepen samen met dansers van Introdans. In de 2019 editie komen opnieuw twee werelden samen: dans en sport. Dansers van Introdans gaan als choreograaf aan de slag en de sporters van TeamNL betreden de dansvloer. De Nieuwe Oost en Adriaan Luteijn coachen het proces. Als onderdeel van END OF SEASON zijn iedere avond twee van deze bijzondere ontmoetingen te zien. Het complete programma van DE ONTMOETING NEXT was te zien op 20 & 22 juni in Theater aan de Rijn.

Daylight

Azul

 Choreografie Jorge Pérez Martínez

Daylight

 Choreografie Ben Holder

Chapeau

 Choreografie Jiří Kylián

Azul spettert van energie, is spannend van begin tot eind, is sensueel, organisch en vloeiend. 

(Ugenda over Azul)

Chapeau is lekker cheesy, inclusief zwierende gouden rokken en knalroze waaiers.

(Theaterkrant over Chapeau)

Boek nu