Laurent Drousie

Hij mag dan de jongste zijn binnen het choreografentableau van Introdans, Laurent Drousie (Tournai, België, 1987) laat nu al een heel eigen danstaal zien. Zijn werk heeft veel energie en dynamiek. “Ik ga altijd nét een andere kant op dan je zou willen of verwachten.”

Danser en choreograaf

Op dit moment is Drousie nog in de eerste plaats danser – sinds 2008 is hij verbonden aan Introdans – maar het choreograferen bevalt hem bijzonder goed. “Ik heb altijd moeite gehad om mijzelf te uiten, door dyslexie, en later ook vanwege taalbarrières. Via mijn choreografieën kan ik ‘spreken’. In woorden kan ik mijn gevoel moeilijk overbrengen, maar in dans wel, en dat is bevrijdend.”

Carrière

Drousie danste als jong kind rond in het café van zijn grootmoeder. Zijn vader had het liefst gezien dat hij op voetbal, tennis of judo ging, maar het werd ballet. Als tienjarige werd hij aangenomen op de École du Ballet du Nord in het Franse Roubaix, niet ver van zijn geboorteplaats. Daarna mocht hij – uitzonderlijk voor een niet-Fransman – twee jaar aan de prestigieuze École de Danse de l’Opéra National de Paris studeren. Hij ontwikkelde er niet alleen een sterkte techniek, maar ontdekte ook hoe sterk de onderlinge band kan zijn met dansers en docenten, een waar familiegevoel – iets wat hij, zegt hij, nu ook bij Introdans ervaart. Zijn bacheloropleiding volgde hij vervolgens aan de École Supérieure de Danse Rosella Hightower in Cannes en de Koninklijke Balletschool in Antwerpen. Op zijn achttiende werd hij aangenomen bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Toch wilde hij uiteindelijk liever bij een kleiner gezelschap werken en belandde zo bij achtereenvolgens het Franse Europa Danse, het Ballet de l’Opéra National du Rhin en, zes jaar terug, bij Introdans.

Choreografieën

Hier maakte hij in 2009 met La Ultima zijn choreografisch debuut in het tweejaarlijkse jonge-choreografietalentenprogramma DANSERSMAKEN. Ook voor de edities in 2011 en 2013 creëerde hij werken, de laatste keer zelfs drie. Daarnaast vroeg artistiek directeur Roel Voorintholt hem voor de KERSTGALA’S van Introdans in 2012 en 2013 een nieuwe choreografie te maken; de meest recente, Lines, was een tweeluik in samenwerking met collegadanser/choreograaf Jorge Pérez Martínez.

Inspiratie

De inspiratie kan bij Drousie overal vandaan komen – een muziekstuk, een emotie, een verhaal dat verteld moet worden – maar het handelt steeds over persoonlijke ervaringen en gevoelens. “Ik kan mij niet voorstellen een verhaal te vertellen over iets wat ik niet beleefd heb. Dicht bij mijzelf blijven, eerlijk naar mijzelf toe zijn, dat vind ik belangrijk.”

 Balletten op het repertoire van Introdans:

  1.   La Ultima (2009)
  2.   l’OFF (2011)
  3.   LUX (2012)
  4.   L’Après (2013)
  5.   Labruyère (2013)
  6.   L’Autre (2013)
  7.   Lines (2013)
  8.   l'un différent (2015)
  9.   Lainarc (2015)