Jorge Pérez Martínez

Echt voor de hand liggend was het in zijn geboorteplaats Almansa, in de Spaanse regio Castilla-La Mancha, niet: een jongen die danser wilde worden. Maar Jorge Pérez Martínez (1980) – door zijn tante als klein jochie op flamenco- en ballroomlessen gedaan ‘omdat hij de hele dag danste’ – heeft altijd kunnen rekenen op de steun van zijn ouders. “Mijn vader heeft nooit kunnen doen wat hij echt wilde, hij moest op zijn veertiende gaan werken.” Dus kreeg zijn zoon wél alle kansen om zijn droom te volgen.

Balletlessen

Met twaalf jaar begon Pérez Martínez ook met balletlessen, vier jaar later ging hij naar het Real Conservatorio Profesional de Danza in Madrid. Al tijdens zijn opleiding liep hij stage bij de Santamaría Dance Company en vervolgens danste hij, ook in Madrid, een jaar bij het Ballet Carmen Roche. Maar hij wilde méér: weg uit Spanje, waar, volgens hem, de opleidingen goed zijn, maar het aanbod aan dansgezelschappen beperkt is, en meer van de (dans)wereld zien.

Veelzijdig repertoire bij Introdans

Twee jaar danste Pérez Martínez bij het Stadttheater Ballet in het Zwitserse Bern. Daarna maakte hij, in 2004, de overstap naar Introdans. Dat hij het er nog steeds bijzonder naar zijn zin heeft, komt vooral door het veelzijdige repertoire. “Ik kan het aantal stukken waarin ik heb gedanst en het aantal choreografen met wie ik heb gewerkt, niet eens opnoemen. Mijn ‘dansziel’ wordt continu verrijkt.”

Choreografie talentenprogramma

In het jonge-choreografietalentenprogramma van Introdans, DANSERSMAKEN, maakte Pérez Martínez in 2009 zijn eerste choreografie, La Umbra. Als danser hield hij altijd al veel van improviseren. Maar een heel eigen stuk creëren, is nog wel even iets anders. Daar moet je echt klaar voor zijn, zegt hij, zeker wanneer je zoals hij oprecht wilt zijn als choreograaf, echt wilt proberen iets eigens neer te zetten. Inmiddels heeft hij, naast zijn carrière als danser, vier werken gemaakt, waaronder een tweeluik met collegadanser/choreograaf Laurent Drousie voor het jaarlijkse Introdans KERSTGALA en een creatie voor een danserszomercursus in Hongkong. 

Zijn stijl van choreograferen

Pérez Martínez is niet zozeer een choreograaf die verhalen vertelt. Geïnspireerd door verschillende muziekstijlen wil hij vooral een gevoel of een stemming verbeelden. De jonge maker heeft een voorkeur voor moeiteloos uitziend partnerwerk en voor organische bewegingen, maar dan vaak wel met een ‘twist’: hij houdt van ‘ongecoördineerde coördinatie’. Ofwel: “In het begin ziet het er misschien vreemd uit, maar uiteindelijk blijkt het toch te kloppen.” Of hij zijn carrière straks als fulltime choreograaf wil voortzetten weet hij nog niet. Nu is hij in de eerste plaats nog danser. Maar of het nu gaat om choreograferen of om zijn recente eerste opdracht als repetitor bij Introdans: als hij kansen krijgt, zal hij die zeker niet laten schieten.

 Balletten op het repertoire van Introdans:

  1. Umbra (2009)
  2. enticing manners (2011)
  3. Lines (2013)
  4. Pockets to Unfold (2015)