5 STERREN

In vijf sterchoreografieën, gemaakt door vijf sterchoreografen, geeft Introdans zijn dansers de kans om de sterren van de hemel te dansen. Het programma 5★★★★★ toont hoe rijk en veelzijdig het hedendaagse ballet is, variërend van dromerige lyriek tot spetterende virtuositeit. Naast Mauro de Candia’s beeldschone La Morte del Cigno bevat de voorstelling maar liefst vier nieuwe werken voor Introdans, gecreëerd door Jiří Kylián, Sidi Larbi Cherkaoui, Robert Battle en Ben Van Cauwenbergh – vier choreografen die ieder op geheel eigen wijze hun dansers uitdagen en hun publiek raken. 

Bekijk hier het programma van 5★★★★★ >

Introdans-première Dream Time van Jiří Kylián

Jiří Kyliáns Dream Time maakte, toen het in 1983 bij Nederlands Dans Theater in wereldpremière ging, een onuitwisbare indruk op artistiek directeur van Introdans Roel Voorintholt. Voorintholt is dan ook zeer verheugd dat hij dit ontroerende ballet uit Kyliáns lyrische periode nu voor nieuwe generaties toegankelijk kan maken. De meesterchoreograaf zette zijn werk op muziek van Toru Takemitsu en liet zich daarbij ook inspireren door een uitspraak van de componist. Takemitsu zei dat zijn wijze van componeren overeenkomt met het wandelen door een Japanse tuin: ‘De tuin is qua oppervlakte misschien niet heel groot, maar qua hoogte en diepte des te meer’. Ofwel: er is altijd meer dan je ziet. Na het zien van Dream Time weet je, aldus Kylián, niet of je naar een ballet hebt gekeken, of even hebt gedroomd.

Nederlandse première Loin van Sidi Larbi Cherkaoui

De Vlaams-Marokkaanse, internationaal bejubelde Sidi Larbi Cherkaoui creëerde Loin in 2005 voor het Grand Théâtre de Genève en Introdans is het eerste andere gezelschap dat toestemming heeft gekregen om de choreografie uit te voeren. Loin gaat over afstand, afstand tussen individuen, landen en culturen, maar ook – een stokpaardje van Cherkaoui – over wat ons mensen bindt en hoe we afstanden kunnen overbruggen. Japanse, Chinese en Moorse elementen worden in de decors en kostuums van Loin moeiteloos gecombineerd en binnen die multiculturele setting creëert Cherkaoui wisselende sferen. Nu eens meditatief en hallucinerend, dan weer down-to-earth en soms zelfs – mede door tekst en zang – humoristisch. Verbindende factor is Cherkaoui’s vloeiende, organische danstaal en de voor hem zo kenmerkende duizelingwekkend snelle armbewegingen. ‘De danstaal is een eclectische mix van klassieke passen, acrobatisch partnerwerk en vogueachtige handchoreografieën. Maar het mooie is dat de stilistische verschillen nergens botsen’, aldus NRC Handelsblad na de Nederlandse première.

Nederlandse première Les Bourgeois van Ben Van Cauwenbergh

In Les Bourgeois (De Burgerij) bezingt Jacques Brel hoe hij en zijn jeugdige vrienden, na een avond stappen, de notabelen van het dorp beledigen, en hoe ze vele jaren later, inmiddels zelf behorend tot de notabelen, op hun beurt geschoffeerd worden door aangeschoten jongelui. Het ‘dronkenmanslied’ inspireerde de Vlaamse choreograaf Ben Van Cauwenbergh, voormalig stersolist van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen en het Londen Festival Ballet, tot een verrukkelijke, speelse mannensolo, die inmiddels uitgegroeid is tot een geliefd nummer op internationale balletgala’s en -competities. Van Cauwenberghs choreografie oogt ‘losjes’ en nonchalant, maar vergt qua virtuositeit, acteerkunst en bravoure het uiterste van de mannelijke solist. Geen wonder dat wereldsterren als Carlos Acosta, Sergei Polunin en Daniil Simkin Van Cauwensberghs juweeltje de afgelopen jaren aan hun repertoire hebben toegevoegd.

Nederlandse première Unfold van Robert Battle

Artistiek directeur Roel Voorintholt liet zijn oog al vallen op Amerikaan Robert Battle toen deze nog danste bij David Parsons Dance en nog maar net begonnen was met choreograferen. Nu is Battle artistiek directeur van het prestigieuze Alvin Ailey American Dance Theater en is er internationaal grote vraag naar zijn werk, maar hij neemt maar zelden andere opdrachten aan. Introdans heeft maar liefst negen werken van hem op het repertoire en met Unfold komt de teller op tien. Het duet schetst een beeld van een nieuwe liefde, maar in plaats van een dartelende kalverliefde is de liefde intens, hartstochtelijk en misschien ook wel beladen. Waar Battle in zijn werk tot nu toe een sterke voorkeur liet zien voor stevige percussiemuziek koos hij voor Unfold een klassieke aria uit Gustave Charpentiers opera Louise, en dat heeft een opmerkelijke uitwerking op zijn danstaal.

La Morte del Cigno van Mauro de Candia

In La Morte del Cigno geeft de Italiaanse choreograaf Mauro de Candia een ijzersterke hedendaagse, mannelijke interpretatie van De Stervende Zwaan, de korte solo die de Russische ballerina Anna Pavlova onsterfelijk maakte. De Candia behoudt de overbekende muziek, Le Cygne uit Camille Saint-Saëns’ Le Carnival des Animaux. Maar anders dan de fragiele, kwetsbare vogel uit de oorspronkelijke choreografie van Michel Fokine (1905) is zijn ‘stervende zwaan’ een eigenwijs, trots beest dat zich met een enorme dierlijke kracht, passie en souplesse een weg naar zijn vrijheid probeert te banen. 

La Morte del Cigno

Dream Time

 Choreografie Jiří Kylián

La Morte del Cigno

 Choreografie Mauro de Candia

Les Bourgeois

 Choreografie Ben van Cauwenbergh

Unfold

 Choreografie Robert Battle

Loin

 Choreografie Sidi Larbi Cherkaoui

Dream Time

choreografie Jiří Kylián | muziek Toru Takemitsu, Dreamtime for Orchestra, 1981 | decor- en kostuumontwerp John F. MacFarlane | lichtontwerp Jiří Kylián (concept), Kees Tjebbes (re-design) | decor met dank aan The Tokyo Ballet | kostuums met dank aan Ballet Zürich, Merel Kaspers, Joke Visser | instudering Elke Schepers | repetitor Diane Matla | duur ± 16 minuten | wereldpremière 5 mei 1983, NDT 1, Scheveningen | Introdans-première 16 februari 2018, Arnhem

La Morte del Cigno

choreografie Mauro de Candia | muziek Camille Saint-Saëns, le Cygne uit Le Carnaval des Animaux | kostuum- en lichtontwerp Mauro de Candia | kostuumuitvoering Merlijn Koopman | repetitor Diane Matla | duur ± 4 minuten | wereldpremière 5 januari 2009, Giovane Balletto Mediterraneo, Massa (i) | Introdans-première 26 december 2009, Arnhem

Unfold

choreografie Robert Battle | muziek Gustave Charpentier, Louise Act. III, Depuis le jour, uitgevoerd door Leontyne Price | kostuumontwerp Jon Taylor | lichtontwerp Lynda Erbs | kostuumuitvoering Merlijn Koopman | instudering & repetitor Marlena Wolfe | duur ± 6 minuten | wereldpremière 2007 Alvin Ailey Company, New York (us) | Introdans-première 16 februari 2018, Arnhem

Les Bourgeois

choreografie Ben van Cauwenbergh | muziek Jacques Brel, Les Bourgeois | kostuum- & lichtontwerp Ben van Cauwenbergh | kostuumuitvoering atelier Introdans | instudering Ben van Cauwenbergh | repetitor Diane Matla | duur ± 4 minuten | wereldpremière 8 februari 2003, Ballett des Hessischen Staatstheaters, Wiesbaden (d) | Introdans-première 16 februari 2018, Arnhem

Loin

choreografie Sidi Larbi Cherkaoui | assistent van de choreograaf Elias Lazaridis | muziek Henrich Ignaz Franz Biber, Extraits des Sonates sur les Mystères du Rosaire pour violon et basse continue: Sonata XVI, Sonata I, Sonata IV, Sonata IX, Sonata XIII, Sonata XVI | kostuumontwerp Isabelle Lhoas, Frédéric Denis | decorontwerp & lichtontwerp (concept) Wim van de Cappelle | lichtontwerp (re-design) Philippe Duvauchelle | decor & kostuums Grand Théâtre de Genève | instudering Elias Lazaridis, Manuel Vignoulle, Qing Wang, Tsubasa Hori | instudering Roemeense lied Roger van der Poel | zanginstructie Jolande Geven | vertaling teksten Aymeric Aude, Nienke Wind | constructie wand Vorm & Decor | repetitor Marlena Wolfe | duur ± 45 minuten | wereldpremière 14 april 2005, Ballet du Grand Théâtre de Gèneve (ch)| Introdans-première 16 februari 2018, Arnhem